Goed delegeren is voor werkgevers vaak lastig. Vooral als je een eigen bedrijf hebt opgezet en daar nu personeel voor aanneemt, kan het moeilijk zijn om jouw werk aan iemand anders te geven. Wat als ze het niet goed doen? Toch is delegeren belangrijk, want allereerst kun je het niet allemaal alleen en ten tweede wordt er dan werk van jou weggenomen. Door te delegeren krijg jij meer tijd en vrijheid en dat was juist de reden waarom je je bedrijf hebt opgezet. Goed delegeren is wel belangrijk en met de volgende tips kan jij dat ook.

An office boss running away from employees with files in his hands.
  1. Goed delegeren begint klein

Als je niet gewend bent je werk te delegeren, dan is dat moeilijk voor jou. Tegelijkertijd is de nieuwe persoon die je werk moet ontvangen ook nog niet vertrouwd in het bedrijf en het werk dat jullie doen. Daarom begint goed delegeren altijd met kleine taken. Dat heeft als voordeel dat jij langzaam gewend raakt aan de situatie en dat de persoon die je taken krijgt op een normaal tempo ervaring op kan bouwen. Als jij ziet dat alles goed gaat, wordt het delegeren al snel gemakkelijker voor je. Als de persoon die je werk krijgt dit netjes uitvoert, krijgt deze zelfvertrouwen en wordt hij of zij snel beter in wat ze doen. Door klein te beginnen worden jullie allebei steeds vertrouwder met de nieuwe situatie.

  1. Er worden altijd fouten gemaakt

Als jij een baan al een aantal jaren doet, dan kun je niet verwachten dat een nieuw persoon dat direct even goed doet als jou. Goed delegeren betekent dus, hoe moeilijk het ook is, dat je de andere persoon fouten moet laten maken. Daarna laat je ze deze fouten zelf oplossen. Het is gemakkelijk om aan te nemen dat je het zelf beter kan en het werk daarom zelf te doen, maar wil je goed delegeren dan moet je de andere persoon de mogelijkheid geven om het vak te leren. En dat gaat vaak beter en sneller als je fouten toestaat, hoe moeilijk dat ook is.

  1. Niet terugkrabbelen

Als je dan ziet dat je medewerker een fout maakt en dat deze moeite heeft met jouw werk, dan is het belangrijk dat je het werk dat je gedelegeerd hebt niet terugneemt. Ga samen zitten met deze persoon, deel je kennis en ervaring en laat hem of haar het zelf oplossen. Goed delegeren betekent ook dat je anderen uitdagend werk geeft, waar ze mogelijk in het begin wat moeite mee hebben, maar waar ze veel van leren, over zichzelf en over de baan. Dat heeft als resultaat dat de motivatie verhoogt, dat het werk dat geleverd wordt verbetert, dat je werknemers loyaler worden en dat jij dus uiteindelijk een betrouwbaar en vast team hebt waar je op kunt rekenen. 

Goed delegeren is meer dan het alleen uitdelen van werk. Doe je dit juist, dan is het de basis voor een succesvol bedrijf. Maak nu snel een afspraak bij Maak Jouw Impact

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *